REPERTUAR - OPISY
6 kwietnia, godz. 19.00 - Aula
Teatr im. Juliusza Słowackiego - Kraków
KRAINA KŁAMCZUCHÓW
Maciej Wojtyszko
reżyseria: Maciej Wojtyszko
asystent reżysera: Tomasz Międzik
scenografia: Paweł Dobrzycki
muzyka: Natalia Babińska
inspicjent: Iwona Cieślik
realizacja światła: Adam Dąbroś
realizacja dźwięku: Daniel Seidler, Włodzimierz Wielgos
obsada: Joanna Mastalerz, Urszula Popiel, Marcin Kuźmiński,
Tomasz Międzik, Mariusz Wojciechowski, Krzysztof Piątkowski
Po sukcesie "Bułhakowa" Maciej Wojtyszko po raz kolejny sięga
po biografię pisarza - tym razem sławnego XIV-wiecznego poety,
Francesco Petrarki. Nie jest to jednak historia straszliwych
zmagań twórczych, lecz
subtelna opowieść o miłości - do kobiety prawdziwej, rzeczywiście
istniejącej, oraz kobiety wydumanej, idealnej. Która miłość
przeważy i dlaczego? - oto
jest pytanie, na które twórcy chcą odpowiedzieć. U boku poety
stoi także autor "Decameronu", Giovanni Boccaccio, zaś nad
całą domową sytuacją wisi
widmo straszliwej zarazy... To kolejny utwór znanego, cenionego
pisarza i reżysera, który zawsze idealnie łączy inteligentną
refleksję, głęboką erudycję
i nieskłamane emocje.
"Inteligentny i dowcipny tekst, trochę zabawy, trochę powagi.
Jeżeli ktoś ma ochotę na przyjemne dwie godziny w teatrze, <<Kraina
kłamczuchów>> będzie w sam raz. (...) Gry Wojtyszki z literaturą
i biografią są błyskotliwe i dowcipne, sztuka zgrabnie skrojona,
umiejętnie dozująca komizm i wzruszenie. (...) Dobrze się te
gry ogląda, bo Wojtyszko jest reżyserem sprawnym i fachowym.
Przyjemne dwie godziny w kulturalnym teatrze." (Joanna Targoń
- "Gazeta Wyborcza" 2005)
"<<Kraina kłamczuchów>> to naprawdę bardzo dobrze skrojone przedstawienie.
Określenia tego - często stosowanego jako zarzut - używam jednak
w znaczeniu absolutnie pozytywnym. (Anna R. Burzyńska - "Tygodnik
Powszechny" 2006)
"W zalewie nowej dramaturgii skoncentrowanej na współczesności
i rozterkach pokolenia dramat Wojtyszki to prowokacyjnie staroświecki
haust świeżości. (...) Wiarygodne role Wojciechowskiego i Kuźmińskiego,
subtelna jak zawsze Joanna Mastalerz. Scenograf pięknie odrobił
lekcję z quattrocenta." (Łukasz Drewniak - "Przekrój" 2006)
"Inteligentna refleksja, głęboka erudycja, niekłamane emocje
i miłość Petrarki do dwóch kobiet - to niewątpliwe atuty sztuki."
(Jolanta Ciosek - "Dziennik Polski" 2005)
"W <<Krainie kłamczuchów>> Macieja Wojtyszki nad sceną unosi
się ta jedwabista lekkość, mgła poezji, która zawisła nad życiem
Francesco Petrarki za sprawą pięknej Laury." (Katarzyna Kachel
- "Gazeta Krakowska" 2005).
wydrukuj