REPERTUAR - OPISY
2 marca, godz. 18.30 - Aula
UROCZYSTE OTWARCIE X POLKOWICKICH DNI TEATRU
- Janusz Gajos
Spektakl studentów II roku Państwowej Wyższej Szkoły
Filmowej,
Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi z udziałem Janusza Gajosa
WESELE, AKT I
Stanisław Wyspiański
opieka pedagogiczna: Janusz Gajos
20 listopada 1900 roku odbył się ślub poety Lucjana Rydla z Jadwigą
Mikołajczykówną, córką chłopa z Bronowic Małych. Huczne wesele
- w dworku ożenionego z siostrą panny młodej Włodzimierza Tetmajera
i w sąsiadującej z dworkiem chacie jej rodziców - trwało kilka
dni. Zostali na nie
zaproszeni
krewni i przyjaciele Rydla i Tetmajera ("goście z miasta" - między
nimi Wyspiański) oraz prawie cała wieś. Jak wspomina Tadeusz Boy-Żeleński
w "Plotce
o <<Weselu>> Wyspiańskiego - artysta "szczelnie zapięty w swój
czarny tużurek, stał całą noc oparty o futrynę drzwi, patrząc swoimi
stalowymi, niesamowitymi
oczyma. Obok wrzało weselisko, huczały tańce, a tu do tej izby
raz po raz wchodziło po parę osób, raz po raz dolatywał jego uszu
strzęp rozmowy. I
tam ujrzał i usłyszał swoją sztukę."
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA FILMOWA, TELEWIZYJNA I TEATRALNA
IM. LEONA SCHILLERA Z ŁODZI
Od momentu swojego powstania w 1948 roku Szkoła Filmowa w Łodzi
stanowiła spełnienie marzeń filmowców o placówce, która pełniłaby
funkcje edukacyjne, a jednocześnie była centrum życia filmowego.
Pierwszymi wykładowcami Szkoły zostali Jerzy Bossak, Jerzy
Toeplitz, Wanda Jakubowska, Stanisław Wohl i Antonii Bohdziewicz,
związani z przedwojennym kinem artystycznym. Oni też podjęli
się stworzenia pierwszych programów nauczania na dwóch kierunkach,
obejmujących reżyserię filmową i sztukę operatorską.
Wśród studentów, którzy rozpoczynali wówczas naukę znaleźli
się późniejsi reżyserzy (Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Janusz
Morgerstern, Kazimierz Kutz) oraz operatorzy (Jerzy Wójcik,
Witold Sobociński, Mieczysław Jahoda i Wiesław Zdort). Pokolenie
to przeszło do historii kinematografii jako najbardziej wyrazisty
nurt estetyczny i ideowy w polskim kinie powojennym - zwany
"polską szkołą filmową". Szkoła Aktorska, w początkowych latach
swojej działalności kierowana przez Kazimierza Dejmka, mogła
poszczycić się tak utytułowanymi absolwentami jak Jadwiga Barańska,
Jerzy Antczak czy Jan Machulski.
Rok 1956 przyniósł zauważalne zmiany w życiu Szkoły, która
stała się prawdziwym centrum życia filmowego kraju. Symbolem
tego okresu było zdobycie przez Romana Polańskiego nagrody
na festiwalu filmowym podczas Wystawy Światowej EXPO 1958 za
film "Dwaj ludzie z szafą".
Lata sześćdziesiąte to okres stabilizacji pozycji Szkoły. Na
Wydziale Reżyserii studiują wówczas: Jerzy Skolimowski, Krzysztof
Zanussi, Edward Żebrowski, Krzysztof Kieślowski, Marek Piwowski,
Wojciech Marczewski i Marcel Łoziński, zaś na Wydziale Operatorskim
- Adam Hollender, Sławomir Idziak, Andrzej Jaroszewicz czy
Edward Kłosiński. To nowe pokolenie twórców filmowych zaistnieje
w kinematografii nurtem zwanym "kinem moralnego niepokoju".
Absolwenci łódzkiej Szkoły Filmowej zaczynają być rozpoznawalni
w świecie. Niektórzy, jak Polański, Skolimowski czy Hollender,
wybierają emigrację i pracują na Zachodzie. Wydział Aktorski,
będący od 1958 roku integralną częścią Filmówki, może poszczycić
się wówczas takimi absolwentami jak Janusz Gajos, Zygmunt Malanowicz
czy Barbara Brylska.
Po 1968 roku wykładowcą, a później rektorem zostaje Wojciech
Jerzy Has, który swoim autorytetem artystycznym zapewnia Szkole
poczucie niezależności. Uczelnia wychowuje kolejne pokolenia
studentów, studiują na niej m.in.: Ryszard Bugajski, Feliks
Falk, Filip Bajon, Piotr Szulkin, Juliusz Machulski, Janusz
Kijowski, Zbigniew Rybczyński, Bronisław Wrocławski, Mariusz
Benoit i Krzysztof Stroiński. W tym okresie Szkoła zaczyna
brać udział we wszystkich liczących się festiwalach filmowych
na całym świecie. Filmy studentów Filmówki pokazywane są w
Cannes, Monachium, Nowym Jorku, Oberhausen, Mannheim czy Poitiers.
Przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych przyniósł
uczelni tak utalentowanych studentów jak Robert Gliński, Piotr
Sobociński, Jan Jakub Kolski, Dorota Kędzierzawska, Władysław
Pasikowski, Mariusz Grzegorzek czy Paweł Edelman. Przełom ustrojowy
pozwolił Szkole Filmowej na rozwinięcie skrzydeł - rozpoczęła
się jej rozbudowa, zainwestowano w najnowocześniejszy sprzęt
filmowy. Aktorzy przygotowywani są w równym stopniu do pracy
w teatrze, jak i w kinie czy telewizji. Pośród absolwentów
szkoły wyróżniają się Zbigniew Zamachowski, Cezary Pazura,
Wojciech Malajkat i Edyta Olszówka.
Proces przemian trwa. Produkcja filmowa, montaż, scenariusz,
fotografia, media cyfrowe, dziennikarstwo telewizyjne - nowo
otwarte kierunki najlepiej świadczą o tym, jak bardzo zmieniła
się sztuka filmowa. Szkoła Filmowa w Łodzi stara się bowiem
nieustannie pozostawać w centrum tych zmian i odpowiadać na
zapotrzebowanie rynku medialnego.
źródło: www.filmschool.lodz.pl
wydrukuj